עיצוב חוויית משתמש הינו תחום חדש יחסית בעולם אתרי האינטרנט. חשוב לכל בעל עסק להתוודע אליו, מכיוון שמדובר
בגורם רב השפעה על החלטות הגולשים לגבי רכישת המוצרים או השירותים המוצעים ברשת. בכתבה זו ריכזנו עבורכם
את "המיטב" – לקט של טיפים ונקודות מידע חשובות הקשורות לבניית אתרים ובנושא עיצוב חוויית המשתמש ברשת.
קודם כל נבין מהו עיצוב חוויית משתמש
חוויית משתמש, המוכרת גם בשם UX עוסקת בתחושות הגולש בזמן שהוא מחובר למערכת ממוחשבת כלשהי –
אתר, רשת, תוכנה, יישום וכו'. להרגשה של הגולש יש השפעה ישירה על החלטותיו ואופן ההתנהלות שלו בעת שהייתו מול המערכת.
כך למשל, חוויית המשתמש תקבע במידה רבה אם הגולש ירכוש מוצרים מהחנות הווירטואלית בה הוא נמצא, או אם הוא
ייצור קשר עם נותן שירות שהוא גולש באתר שלו. על מנת שגולשים ישתמשו באתר, תוכנה, מוצר או שירות, צריכה להתקיים
חוויית המשתמש המוצלחת ביותר עבורם.
אמור לי מהי חוויית המשתמש שלך ואומר לך כמה מצליח אתרך
חוויית משתמש מצוינת היא שער להרחבת לקוחות העסק ולהגדלת המכירות. ברור למדי שחוויית משתמש טובה תעודד
את הלקוח הפוטנציאלי לגלוש באתר העסק, לרכוש מוצרים, ליצור קשר, ואף להביא לקוחות נוספים. מדובר בכוח משמעותי
ששווה להשקיע בו.
אם כך, מהו עיצוב חוויית משתמש?
עיצוב חוויית משתמש זהו שם התחום המקצועי,שעוסק בקשר בין הלקוח/הגולש לבין מוצר או שירות וכמובן הארגון
העומד מאחוריהם. עיצוב חוויית משתמש יגרום לגולשים לתפוס את האתר בו הם שוהים כנוח לשימוש וכבעל ערך עבורם.
כתוצאה מכך, הם יהפכו למשתמשים קבועים באתר זה. בסופו של דבר כולנו חוזרים למקום שבו הכי נעים לנו, ושהחיבור
אליו מספק את ציפיותינו ומביא לנו תועלת. מן הראוי שלא להתבלבל – עיצוב חווית משתמש אינה זהה לשמישות.
המושג "שמישות" מתייחס ליעילות הממשק ולידידותיות שלו כלפי המשתמש, בעוד המושג "עיצוב חוויית המשתמש"
מתייחס למה שהמשתמש מרגיש בזמן השימוש במערכת. עם זאת, השמישות מהווה מרכיב מרכזי במסגרת עיצוב חוויית
המשתמש, לצד אלמנטים מתחום הפסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, ארכיטקטורת המידע וכללי העיצוב הממוקד.
עיצוב חוויית משתמש – מחויב המציאות!
עיצוב ממוקד משתמש באתרי אינטרנט הפך למחויב המציאות בתקופה בה התחוללו שינויים כה משמעותיים ומשפיעים בעולם הצרכנות:
- האינטרנט הפך לכלי מרכזי בעולם הצרכנות, השיווק והמכירות, והוא מגיע לכל מקום ולכל תחום.
- אתרי האינטרנט כיום כל כך מורכבים בתכונותיהם, כך שהם חייבים לספק חוויית משתמש מעולה.
- דרכי ההגעה לאתרים התרחבו, והן כוללות טלפונים ניידים, חיבורי אינטרנט שונים ומגוון דפדפנים.
- קיימת מודעות רבה לנושא הנגישות הטכנולוגית והצורך להגיע לאנשים בעלי נגישות שונה לאינטרנט, כגון
אנשים עם צרכים מיוחדים שמשתמשים במסכים לא רגילים, אנשים שמשתמשים בטלפונים ניידים ישנים, וגולשים
שאין להם חיבור פס רחב.
חוויית משתמש טובה דורשת מומחיות בתחום
יצירה של עיצוב חוויית משתמש מצוינת היא פועל ישיר של הבנת הלקוח/הגולש. יש לחקור ולהבין מהם הצרכים שלו, איך
ומתי הוא משתמש במוצר או בשירות, באילו נסיבות ובאיזו תדירות.זאת ועוד, כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים, ומהמורכבות
והעושר שיש כיום באתרים ובכלל הרשת – חוויית המשתמש אינה דומה לזו שהייתה פעם. אם בעבר די היה במיתוג או בעיצוב
אסתטי, כיום זה לא מספיק. לפיכך, כדי ליצור חוויית משתמש טובה יש להיעזר באנשי מקצוע שלמדו את התחום החדש והחשוב
הזה, ואף הספיקו להתנסות בו ולהניב דרכו תוצאות אפקטיביות לבעלי העסקים.
איך יוצרים חוויית משתמש מצוינת?
מעצבי חוויית משתמש הם המומחים לדבר. במסגרת תהליך ה-UX הם מבצעים שורת פעולות מקצועיות על מנת ליצור
את חוויית המשתמש האופטימלית:
- מנתחים את המערכת הקיימת – יש לנתח בצורה כוללת את המערכת הקיימת. ניתוח הוליסטי כזה יאפשר למעצבי
ה-UX לאתר את החולשות, ולהציע שדרוגים בהתאם. - מאפיינים את קהל היעד – המהלך הראשון בעיצוב חוויית המשתמש הוא הכרת המשתמש. חקירת קהל היעד על שלל
מאפייניו, תאפשר למעצב ה-UX ליצור חוויה כזו שתתאים למשתמשים, ותעורר בהם את החוויה הנעימה. אגב, מסיבה
זו בדיוק קשה למצוא בתחום ה-UX מוצרי מדף, שכן חוויית המשתמש של קהל יעד אחד אינה דומה לזו של אחר. - עורכים סקר משתמשים – חשוב ליצור קשר ישיר עם משתמשים קיימים או פוטנציאליים במערכת לקבלת משוב על
חוויית המשתמש הקיימת או הרצויה על ידם. בהתאם לכך, ינוסחו כללים שונים למסגרות העיצוב והתוכן. - לומדים את דפי האתר – שדרוג עיצוב חוויית משתמש דורש היכרות יסודית עם תכני האתר. עם רשימה מסודרת של
דפי האתר, שתילמד היטב, ניתן יהיה להציע את השינויים שישפרו משמעותית את חוויית המשתמש. - מפתחים שלדי מסך – לאחר הלמידה של העסק, האתר וקהל היעד שלו, ניתן לפתח שלדי מסך ברזולוציות פירוט
שונות, על מנת להגיע להתאמה הטובה ביותר לחוויית המשתמש הרצויה. - מנסחים כללי עיצוב חזותי – יש לדאוג לכך שהאלמנטים העיצוביים יהלמו את מטרותיהם של בעלי האתר והלקוחות
הקיימים והפוטנציאליים שלהם. חשוב מאוד להשתמש בדפוסי עיצוב שיוצרים עקביות, לבחור ברכיבי הממשק
הנכונים, ולפתח דפוסים שמותאמים פרטנית לפרויקט הספציפי. - מנסחים את כללי כתיבת התכנים – חשוב מאוד להתאים את סגנון הכתיבה לאופי האתר וכלל מאפייניו, וכן לשמור
על עקביות בכל התכנים.
כשהחוויה עובדת – ההשקעה משתלמת
כמו כל שירות אחר, גם עיצוב חוויית משתמש כרוכה בהוצאות. לעיתים, בעלי עסקים ואתרים יירתעו מלהשקיע בתחום זה, מכיוון
שהתוצאות הגדולות אינן ניכרות באופן מיידי. מי שכבר העמיק בתחום יודע, שההשקעה משתלמת במיוחד. המציאות מוכיחה כי
שדרוג של עיצוב חוויית המשתמש בתהליך רכישה או התקשרות למותג או מוצר, עשוי להגדיל את הכנסות העסק בצורה חסרת תקדים.
חשוב לציין כי ככל שהמערכות מורכבות יותר, ככל שמדובר באתרים מרובי שכבות, אתרי מסחר אלקטרוני, ויישומים שיש בהם הרבה
אינטראקציות והרבה משימות למשתמשים – כך עיצוב ממשק משתמש הופך לקריטי יותר. הזנחה של חוויית המשתמש במצבים כאלה
עלולה להביא להפסדים משמעותיים בהכנסות העסק.